Wróć

Kryteria ocen

Wymagania na poszczególne oceny

1. Wymagania konieczne (na ocenę dopuszczającą) obejmują wiadomości i umiejętności umożliwiające uczniowi dalszą naukę, bez których nie jest w stanie zrozumieś kolejnych zagadnień omawianych na lekcjach i wykonywaś prostych zadań nawiązujących do życia codziennego.

Uczeń:

  • wymienia zasady bezpieczeństwa obowiązujące w pracowni i stosuje je w codziennej pracy przy komputerze,
  • wymienia nazwę pierwszego cyfrowego komputera,
  • podaje definicje komputera i zestawu komputerowego,
  • podaje definicje folderu/katalogu i pliku,
  • rozpoznaje systemy operacyjne znajdujące się na szkolnym i domowym komputerze,
  • tworzy foldery we wskazanym przez nauczyciela miejscu na dysku,
  • przenosi pliki do wskazanych przez nauczyciela folderów,
  • kopiuje foldery i pliki,
  • wyjaśnia, do czego służy internet,
  • wymienia zagrożenia związane z korzystaniem z internetu,
  • zna i stosuje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
  • wyjaśnia, do czego służy przeglądarka internetowa,
  • tworzy (przy pomocy nauczyciela) prostą notatkę z wykorzystaniem treści znalezionych winternecie,
  • tworzy w programie Paint proste rysunki, korzystając z Pędzli i Kolorów,
  • tworzy w programie Paint rysunki, korzystając z opcji odbicia i obrotu wybranego fragmentu obrazu,
  • korzysta z narzędzia Tekst w programie Paint,
  • zapisuje prace wykonane w programie Paint w formacie png,
  • wyjaśnia pojęcie poczta elektroniczna,
  • loguje się (z pomocą nauczyciela) na swoje konto poczty elektronicznej,
  • odczytuje e-maile i odpowiada na nie,
  • podaje definicję netykiety,
  • zna przynajmniej trzy zasady netykiety i stosuje je w praktyce.

2. Wymagania podstawowe (na ocenę dostateczną) obejmują wiadomości i umiejętności stosunkowo łatwe do opanowania, przydatne w życiu codziennym, bez których nie jest możliwe kontynuowanie dalszej nauki.

Uczeń (oprócz spełnienia wymagań koniecznych):

  • wymienia najważniejsze wydarzenia z historii powstania komputera,
  • wymienia elementy zestawu komputerowego,
  • wymienia trzy dowolne elementy budowy komputera,
  • wymienia po jednym przykładzie urządzeń wejścia i wyjścia,
  • wyjaśnia pojęcie system operacyjny,
  • odróżnia pliki od folderów,
  • porządkuje (z pomocą nauczyciela) swój folder na szkolnym komputerze,
  • podaje przykłady zastosowania internetu w życiu codziennym,
  • odróżnia przeglądarkę od wyszukiwarki internetowej,
  • znajduje proste hasła i strony wskazane w podręczniku za pomocą wyszukiwarki google.pl,
  • wymienia ogólne zasady korzystania zmateriałów zinternetu,
  • wyszukuje zdjęcia winternecie,
  • tworzy prostą notatkę z wykorzystaniem treści znalezionych w internecie,
  • tworzy rysunki w programie Paint, korzystając z podstawowych narzędzi tego programu,
  • tworzy rysunki w programie Paint, korzystając z narzędzia Krzywa,
  • kopiuje fragmenty obrazu i wkleja je do innego obrazu programu Paint,
  • tworzy tekst wprogramie Paint zzastosowaniem efektu cienia,
  • pracując w grupie, tworzy w programie Paint elementy obrazu,
  • wyjaśnia, z jakich elementów składa się adres e-mail,
  • dodaje kontakty na swoim koncie poczty elektronicznej,
  • pisze e-maile i wysyła je,
  • podaje kilka przykładów emotikonów,
  • stosuje zasady netykiety w komunikacji elektronicznej,
  • zna procedurę wstawiania załączników do e-maili,
  • wymienia zagrożenia płynące z rozmowy na czacie i stosuje się do zasad bezpieczeństwa,
  • kontaktuje się z innymi uczniami za pomocą czatu.

3. Wymagania rozszerzające (na ocenę dobrą) obejmują wiadomości i umiejętności o średnim stopniu trudności, które są przydatne na kolejnych poziomach kształcenia.

Uczeń (oprócz spełnienia wymagań koniecznych i podstawowych):

  • wymienia (z uwzględnieniem przedziałów czasowych) najważniejsze wydarzenia z historii powstania komputera,
  • wymienia nazwy pierwszych modeli komputerów,
  • wyjaśnia zastosowanie trzech dowolnych elementów budowy komputera,
  • wymienia po trzy przykłady urządzeń wejścia i wyjścia,
  • podaje po trzy przykłady systemów operacyjnych komputerów i urządzeń mobilnych,
  • wyjaśnia różnicę między komercyjnym a niekomercyjnym programem komputerowym,
  • wyjaśnia różnicę między plikiem a folderem,
  • samodzielnie porządkuje swój folder na szkolnym komputerze,
  • wyjaśnia (w prosty sposób) pojęcie internet,
  • wymienia podstawowe fakty z historii powstania internetu,
  • podaje przykłady co najmniej dwóch przeglądarek internetowych idwóchwyszukiwarek internetowych,
  • wyszukuje konkretne informacje, korzystając z wyszukiwarek internetowych,
  • korzysta (krytycznie) z usługi Tłumacza Google w celu przetłumaczenia podanych słów,
  • korzysta z zaawansowanych opcji wyszukiwania zdjęś przez wyszukiwarkę google.pl,
  • wyjaśnia, co jest legalne, aco nielegalne podczas korzystania z plików pobranych zinternetu,
  • tworzy w edytorze tekstu notatkę wzbogaconą o materiały znalezione w internecie,
  • kopiuje fragmenty stron internetowych do dokumentu MS Word 2010,
  • sprawnie korzysta z wielu narzędzi programu Paint w celu stworzenia rysunku,
  • edytuje i dodaje własne kolory w programie Paint,
  • sprawnie wykorzystuje narzędzie Krzywa w celu stworzenia rysunku w programie Paint,
  • kopiuje i wkleja fragmenty obrazu do nowego dokumentu programu Paint z zastosowaniem obrotu obiektów,
  • tworzy w programie Paint tekst i wzbogaca go o efekt cienia oraz dodaje do niego tło,
  • wyjaśnia pojęcia: użytkownik konta pocztowego, serwer poczty elektronicznej,
  • wymienia zasady tworzenia bezpiecznego hasła konta poczty elektronicznej,
  • komunikuje się z innymi osobami za pomocą poczty elektronicznej,
  • grupuje kontakty na swoim koncie poczty elektronicznej,
  • dodaje nowe kontakty do grup kontaktów na koncie poczty elektronicznej,
  • załącza pliki do e-maili,
  • dodaje do e-maili emotikony,
  • wysyła i akceptuje zaproszenia do swoich kontaktów poczty elektronicznej.

4. Wymagania dopełniające (na ocenę bardzo dobrą) obejmują wiadomości i umiejętności złożone, o wyższym stopniu trudności, wykorzystywane do rozwiązywania zadań problemowych.

Uczeń (oprócz spełnienia wymagań koniecznych, podstawowych i rozszerzających):

  • wymienia etapy rozwoju maszyny liczącej i komputera oraz zna ich zastosowanie,
  • wyjaśnia zastosowanie pięciu wybranych elementów budowy komputera,
  • wymienia po minimum pięś przykładów urządzeń wejścia i wyjścia,
  • wyjaśnia pojęcie programowanie,
  • wymienia po kilka przykładów systemów operacyjnych komputerów i urządzeń mobilnych,
  • podaje przykłady kliku programów komercyjnych i ich niekomercyjnych odpowiedników, wyjaśnia ogólnie, czym się różnią,
  • opisuje pożytki płynące z korzystania zinternetu,
  • opisuje historię powstania internetu,
  • trafnie formułuje zapytania w przeglądarce internetowej oraz wybiera odpowiednie treści zwyników wyszukiwania,
  • podaje przykłady legalnego korzystania zzasobów internetowych w życiu codziennym,
  • wyjaśnia pojęcie licencjaCreativeCommons,
  • tworzy notatkę w edytorze tekstu wzbogaconą o zdjęcia z odnośnikami do materiałów multimedialnych w internecie,
  • korzysta z funkcji zaawansowanych, przenoszenia i kopiowania elementów do obrazu wprogramie Paint,
  • tworzy staranne prace w programie Paint, dbając o szczegóły rysunku,
  • samodzielnie wykonuje rysunki w programie Paint, korzystając z opcji zwielokrotniania iprzekształcania obiektów,
  • tworzy w programie Paint tekst z efektem 3D i starannie rysuje efektowne tło tekstu,
  • zakłada z pomocą nauczyciela konto pocztowe,
  • opisuje interfejs konta pocztowego,
  • swobodnie komunikuje się za pomocą e-maili, używając pojedynczych kontaktów oraz grup,
  • formatuje e-maile,
  • korzysta w bezpieczny sposób z czatu, szanując innych użytkowników,
  • z pomocą nauczyciela korzysta z aplikacji OneDrive (lub innej usługi w chmurze).

5. Wymagania wykraczające (na ocenę celującą) obejmują stosowanie znanych wiadomości iumiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.